محققان گوگل و دانشگاه تلآویو به تازگی با استفاده از هوش مصنوعی توانستهاند نسخهای کاملاً قابل بازی از Doom، یکی از معروفترین بازیهای تاریخ، را بدون نیاز به هیچگونه کدنویسی سنتی تولید کنند. این سیستم جدید که با نام GameNGen شناخته میشود، با استفاده از مدلهای یادگیری تقویتی و دیفیوشن، مشابه تکنولوژیهای تولید تصویر در ابزارهایی مانند Stable Diffusion، بازی را به صورت لحظهای شبیهسازی میکند(
این سیستم ابتدا با آموزش هوش مصنوعی نحوه بازی Doom را از طریق شبکههای عصبی فرا میگیرد و سپس با پیشبینی وضعیتهای مختلف بازی مانند سلامت، تعاملات دشمن و تعداد مهمات، گیمپلی بازی را بازتولید میکند. نکته شگفتانگیز این است که این مدل میتواند با نرخ ۲۰ فریم در ثانیه و بدون استفاده از هیچ کدی، Doom را اجرا کند. هرچند که این تکنولوژی در حال حاضر محدود به نمایش کوتاه (حدود ۲۰ ثانیه) است و ممکن است دارای برخی باگها و ناهماهنگیها باشد، اما پیشرفتی خارقالعاده در استفاده از هوش مصنوعی برای شبیهسازی بازیهای ویدیویی محسوب میشود
این دستاورد میتواند در آیندهای نه چندان دور به توسعه بازیهای پیچیده تنها با استفاده از چند تصویر مفهومی یا توضیحات متنی ساده منجر شود. این فناوری حتی در زمینههای دیگری مانند توسعه شهرهای هوشمند یا خودروهای خودران نیز کاربردهای گستردهای خواهد داشت.