یکی از بزرگترین مشکلات Unreal Engine 5، عدم توانایی در اجرای بازیها با رزولوشن 4K بهصورت طبیعی و با نرخ فریم مناسب است. این موتور برای دستیابی به نرخ فریم مطلوب در رزولوشن بالا، به تکنیکهایی نظیر Temporal Super Resolution (TSR) یا Nvidia DLSS متکی است. برخی از توسعهدهندگان نیز اعلام کردهاند که Epic Games به صورت الزامی از توسعهدهندگان میخواهد از این تکنیکها استفاده کنند، چرا که اجرای بازیها در 4K بومی، عملکرد پایینی ارائه میدهد
علاوه بر این، مشکلات کامپایل شیدرها و افت فریم ناگهانی در برخی از بازیها و نسخههای PC نیز گزارش شده است. به عنوان مثال، Fort Solis، یک بازی داستانمحور ساختهشده با Unreal Engine 5، با مشکلات متعددی از جمله تأخیر در بارگذاری صحنهها و افت نرخ فریم مواجه شد که باعث نارضایتی بسیاری از بازیکنان و نقدهای منفی از سوی منتقدین شد.
چالشها و آینده Unreal Engine 5
اگرچه Unreal Engine 5 مشکلات قابل توجهی دارد، اما پتانسیل بالای آن در زمینههای رندرینگ واقعگرایانه، نورپردازی پویا، و پشتیبانی از فضاهای گسترده و پیچیده، باعث شده تا بسیاری از توسعهدهندگان همچنان به استفاده از این موتور علاقهمند باشند. بازیهای مورد انتظاری مانند Lords of the Fallen (2023) و Layers of Fear (2023) نیز از این موتور استفاده میکنند و امیدوارند که با بهروزرسانیهای بیشتر، مشکلات فنی کاهش یابد(
جمعبندی
Unreal Engine 5 به عنوان یکی از موتورهای پیشرفته صنعت بازیسازی، قابلیتهای بسیاری برای توسعهدهندگان و گیمرها فراهم کرده است. با این حال، مشکلات فنی و عملکردی این موتور در اجرای برخی بازیها به ویژه در رزولوشنهای بالا و روی پلتفرمهای مختلف، باعث شده تا انتقادات زیادی به آن وارد شود. به مرور زمان، با بهروزرسانیها و پیشرفت تکنولوژی، انتظار میرود که این مشکلات کاهش یابد و UE5 بتواند به یکی از بهترین ابزارهای توسعه بازیهای ویدئویی تبدیل شود.