1. آشنایی با بازی Ghost of Tsushima DIRECTOR’S CUT

Ghost of Tsushima یک بازی اکشن-ماجراجویی است که توسط استودیو Sucker Punch Productions توسعه یافته و در ابتدا برای PlayStation 4 عرضه شد. نسخه Director’s Cut که در ۲۰۲۱ برای PlayStation 5 و PS4 منتشر شد، شامل محتوای اضافی و بهبودهایی در گرافیک، صدا، و گیم‌پلی نسبت به نسخه اصلی است.

این بازی در جزیره Tsushima در ژاپن و در دوران حمله مغول‌ها به کشور رخ می‌دهد. بازیکن در نقش جین ساکای، یک سامورایی، به مبارزه با تهاجم مغول‌ها می‌پردازد و در مسیر تبدیل شدن به “گست” (Shinobi) قرار می‌گیرد، که به نوعی یک جنگجوی غیررسمی و نامتعارف است. در نسخه Director’s Cut، بازی علاوه بر داستان اصلی، محتوای جدیدی نیز شامل شده که بیشتر روی ویژگی‌های جدید گیم‌پلی و بخش‌های داستانی اضافی تمرکز دارد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر مربوط به گیم هایی مانند بازی ریمیک DEAD SPACE ، بازی سایلنت هیل 2 وارد لینک شوید .

2. سناریو و داستان Ghost of Tsushima

در سال ۱۲۷۴ میلادی، مغول‌ها جزیره Tsushima در ژاپن را مورد حمله قرار می‌دهند. جین ساکای، یک سامورایی برجسته، با این امید که جزیره و مردمش را از دست مهاجمان نجات دهد، در برابر آنان می‌ایستد. اما پس از مواجهه با شکست سخت در نبرد اول، جین باید روش‌های جدید مبارزه را فرا بگیرد تا بتواند به‌عنوان یک سامورایی و جنگجوی غیررسمی، در برابر مغول‌ها و تهدیدات مختلف ایستادگی کند.

در بازی، جین ساکای نه‌تنها با ارتش مغول‌ها می‌جنگد بلکه باید با تضادهای درونی خود نیز مبارزه کند. او مجبور است تا برای دفاع از جزیره، اصول سامورایی را کنار بگذارد و به جنگجویی به نام “گست” تبدیل شود. داستان بازی حول محور این تحولی است که جین در طول بازی تجربه می‌کند و تلاش برای یافتن تعادلی میان وفاداری به میراث سامورایی خود و نیاز به استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف مبارزه.

محتوای Director’s Cut

در نسخه Director’s Cut، محتوای جدیدی به نام Iki Island اضافه شده است که جزیره‌ای جدید است و داستانی جداگانه دارد. در این بخش، جین باید با شیاطین درون خود روبرو شود و با تهدیدات جدید مبارزه کند. این بخش داستانی بیشتر به پیشینه جین و مشکلات او در مواجهه با گذشته‌اش می‌پردازد و جزئیات بیشتری از شخصیت او را آشکار می‌کند.

3. سازندگان Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima توسط استودیو Sucker Punch Productions توسعه داده شده است که سابقه ساخت بازی‌های محبوبی چون Infamous و Sly Cooper را در کارنامه دارد. این استودیو با توجه به تجربه‌های قبلی خود در خلق دنیای باز و اکشن، توانسته یک بازی زیبا و با دنیای باز وسیع خلق کند.

  • کارگردان بازی: Nate Fox یکی از کارگردانان اصلی بازی است که تجربه‌های زیادی در طراحی بازی‌های اکشن دارد. او در توسعه Ghost of Tsushima تلاش کرده تا عناصر فرهنگی ژاپنی را به شکلی شایسته و دقیق در بازی گنجانده و از آن‌ها برای خلق یک دنیای غنی و پر جزئیات بهره ببرد.
  • موسیقی متن: Shigeru Umebayashi موسیقی متن بازی را ساخته است که دارای نواهایی اصیل و حماسی است. موسیقی بازی نقش زیادی در تقویت احساسات و فضای داستانی ایفا می‌کند.

4. شخصیت‌های اصلی بازی Ghost of Tsushima

  • جین ساکای: شخصیت اصلی بازی که به عنوان یک سامورایی وارد میدان جنگ می‌شود. جین با تهاجم مغول‌ها مواجه می‌شود و باید برای حفظ جزیره Tsushima و مردمش با شیوه‌های جدیدی مبارزه کند. او به تدریج از یک سامورایی سنتی به یک گست (Shinobi) تبدیل می‌شود.
  • کنوکی: یک هم‌پیمان جین که نقش یک راهنمای فنی را ایفا می‌کند و در مسیر جین برای یادگیری فنون جدید مبارزه به او کمک می‌کند.
  • تاکی‌اچی: یک استاد مبارز که به جین کمک می‌کند تا شیوه‌های مختلف مبارزه و استراتژی‌های جنگی را یاد بگیرد.
  • کوکیه‌ری: شخصیت یک زن جنگجو که در کنار جین قرار می‌گیرد و در بخش‌هایی از داستان به‌عنوان یک هم‌پیمان مهم نقش‌آفرینی می‌کند.

5. سبک بازی Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima یک بازی اکشن-ماجراجویی در دنیای باز (Open World) است که بر مبارزات فیزیکی و کاوش در دنیای بزرگ بازی تأکید دارد. بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که در دنیای گسترده‌ای از جزیره Tsushima آزادانه حرکت کنند و در کنار داستان اصلی، فعالیت‌های جانبی مختلفی انجام دهند.

  • مبارزات: بازی دارای سیستم مبارزه‌ای عمیق و چالش‌برانگیز است. جین می‌تواند از ترکیب حملات سریع و سنگین استفاده کند و با انجام حرکات ویژه، دشمنان را از پای درآورد. سیستم مبارزه همچنین شامل قابلیت تغییر سبک‌ها است که به بازیکن این امکان را می‌دهد تا با توجه به نوع دشمن، از استراتژی‌های متفاوتی استفاده کند.
  • کاوش و جهان‌بازی: دنیای بازی بسیار وسیع و پرجزئیات است. بازیکن می‌تواند به کاوش در جزیره Tsushima بپردازد، از معابد، روستاها و مکان‌های تاریخی دیدن کند و همچنین با چالش‌ها و پازل‌های محیطی روبرو شود. طراحی جهان بازی به‌گونه‌ای است که احساس واقعی بودن و زنده بودن آن را به بازیکن القا می‌کند.
  • محتوای جانبی: بازی دارای مأموریت‌های فرعی متعدد است که بازیکن را به کاوش در دنیای بازی و تعامل با شخصیت‌های دیگر تشویق می‌کند. این مأموریت‌ها می‌توانند شامل مبارزات اضافی، جمع‌آوری منابع، یا کمک به ساکنان جزیره باشد.

6. گیم‌دیزاین و لول‌دیزاین Ghost of Tsushima

گیم‌دیزاین Ghost of Tsushima بر اساس ایجاد یک تجربه آزادی عمل برای بازیکنان ساخته شده است. بازیکن می‌تواند به دلخواه مسیرهای مختلفی را برای پیشبرد داستان انتخاب کند و با چالش‌های مختلف روبرو شود.

  • سیستم مبارزه: سیستم مبارزات بازی با دقت بالا طراحی شده است. جین می‌تواند از ۴ سبک مختلف مبارزه استفاده کند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این ویژگی به بازیکن این امکان را می‌دهد که با توجه به دشمنانی که با آن‌ها روبرو می‌شود، سبک مبارزه خود را انتخاب کند.
  • پیشرفت و ارتقاء: بازی شامل سیستم ارتقاء و مهارت‌های مختلفی است که به جین اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خود را در مبارزات بهبود بخشد. این سیستم به بازیکن این امکان را می‌دهد تا با تکمیل مأموریت‌ها و جمع‌آوری منابع، جین را به یک جنگجوی قدرتمند تبدیل کند.
  • نقشه و کاوش: دنیای بازی به‌صورت آزاد طراحی شده است و بازیکن می‌تواند از مکان‌های مختلف جزیره Tsushima دیدن کند. هر منطقه دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود است که شامل دشت‌ها، کوه‌ها، دریاچه‌ها و روستاها می‌شود. این طراحی باعث می‌شود که بازی همیشه تازگی داشته باشد.

7. نقد و بررسی‌ها

  • نقاط قوت:
    • طراحی عالی دنیای باز و جزئیات بصری بازی
    • سیستم مبارزات جذاب و عمیق
    • داستان قوی و شخصیت‌پردازی دقیق
    • گرافیک شگفت‌انگیز (ویژه در نسخه PS5)
    • موسیقی متن جذاب و حماسی
  • نقاط ضعف:
    • برخی بازیکنان از سیستم‌های ارتقاء و مبارزات کمی تکراری شکایت کرده

8. گرافیک و طراحی بصری بازی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های Ghost of Tsushima، به‌ویژه در نسخه Director’s Cut، گرافیک شگفت‌انگیز آن است. طراحی بصری این بازی به‌طور خاصی از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ ژاپنی الهام گرفته است. جزئیات محیط‌ها، نورپردازی، و مدل‌سازی شخصیت‌ها در این بازی به حدی دقیق است که بازیکن احساس می‌کند در یک نقاشی ژاپنی سنتی زندگی می‌کند.

  • گرافیک در PS4 vs PS5: نسخه PS5 بازی بهبودهای قابل‌توجهی در زمینه گرافیک، نرخ فریم و بارگذاری سریع‌تر ارائه می‌دهد. در این نسخه، محیط‌های طبیعی جزیره Tsushima به‌صورت واقع‌گرایانه‌تری بازسازی شده‌اند، از جمله آسمان‌هایی با جزئیات بیشتر، نورپردازی پیشرفته‌تر، و پوشش گیاهی که حرکت‌های واقع‌گرایانه‌تری دارند. علاوه بر این، استفاده از Haptic Feedback و Adaptive Triggers در کنترلر PS5 تجربه بازی را غنی‌تر می‌کند و احساس مبارزات و حرکت‌ها را به‌طرزی نوآورانه منتقل می‌کند.
  • طراحی محیط‌های طبیعی: جزیره Tsushima با دقت بسیار زیاد طراحی شده است. بازیکن می‌تواند از دیدن مناظر زیبا و طبیعی مانند دشت‌های سبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها لذت ببرد. این طراحی‌ها نه‌تنها زیبایی‌شناسی بازی را تقویت می‌کنند بلکه در طراحی گیم‌پلی هم نقش دارند. به‌عنوان مثال، تغییرات فصل‌ها و وضعیت آب‌وهوایی به تجربه بازی و مسیرهای مختلف در بازی اضافه می‌کند.
  • جزئیات فرهنگی و تاریخی: بازی برای بازسازی دنیای ژاپن فئودالی تلاش زیادی کرده است. علاوه بر محیط‌های طبیعی، طراحی‌های معماری و لباس‌های شخصیت‌ها به‌شکلی دقیق با توجه به تاریخ و فرهنگ ژاپن طراحی شده‌اند. مثلاً معابد، قلعه‌ها و خانه‌های ژاپنی به شکلی بسیار واقعی در بازی نمایش داده شده‌اند. این طراحی‌ها به بازیکن این امکان را می‌دهند که بیشتر با تاریخ و فرهنگ ژاپن آشنا شود.

9. سیستم مبارزات بازی

یکی از نقاط قوت Ghost of Tsushima سیستم مبارزات آن است که با طراحی دقیق و عمق زیاد خود، به بازی‌سازان این امکان را می‌دهد تا یک تجربه مبارزاتی هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز به بازیکنان ارائه دهند. سیستم مبارزات بازی به شدت به مهارت‌های فردی بازیکن وابسته است و نیاز به استراتژی دقیق و زمان‌بندی مناسب دارد.

سبک‌های مبارزه

در Ghost of Tsushima، جین ساکای می‌تواند از چهار سبک مبارزه مختلف استفاده کند. هر کدام از این سبک‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که بسته به دشمنانی که بازیکن با آن‌ها روبرو می‌شود، انتخاب سبک مناسب بسیار حیاتی است:

  1. Samurai Stance: این سبک برای مبارزات رو در رو با دشمنان انسانی طراحی شده است. جین در این حالت قادر به انجام حملات سریع و دقیق است و بیشتر روی دفاع از خود تمرکز دارد.
  2. Sword Stance: این سبک برای مبارزه با دشمنان مسلح به شمشیر و سلاح‌های مشابه طراحی شده است. حملات در این سبک سریع و برگشت‌پذیر هستند.
  3. Shield Stance: مخصوص مبارزه با دشمنانی است که از سپر استفاده می‌کنند. در این سبک، جین می‌تواند ضربات سنگین وارد کرده و دفاع‌های دشمنان را بشکند.
  4. Ghost Stance: این سبک، که مربوط به تغییر شخصیت جین به یک گست (Shinobi) است، بیشتر برای مبارزات نامتعارف و غافلگیر کردن دشمنان استفاده می‌شود. در این حالت جین از سرعت و نیرنگ برای شکست دشمنان بهره می‌برد.

استراتژی‌های مبارزه و استفاده از محیط

در Ghost of Tsushima، مبارزات تنها محدود به نبردهای فیزیکی نمی‌شوند؛ بلکه بازیکن می‌تواند از محیط اطراف نیز برای پیروزی در مبارزات استفاده کند. مثلاً شما می‌توانید از درخت‌ها برای پنهان شدن از دشمنان یا استفاده از مواد قابل اشتعال برای آسیب رساندن به دشمنان بهره ببرید. این تعامل با محیط بازی به جذابیت و عمق مبارزات می‌افزاید.

مبارزات با فرماندهان و رؤسای مغول

در طول بازی، شما با فرماندهان و رؤسای مغول روبرو خواهید شد که مبارزات با آن‌ها پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر از مبارزات عادی هستند. این مبارزات معمولاً شامل مرحله‌های مختلف و تاکتیک‌های متنوعی است که نیازمند استراتژی‌های خاصی از سوی بازیکن است. پیروزی در این مبارزات نه‌تنها نیاز به مهارت دارد بلکه فهمیدن نقاط ضعف دشمن و استفاده از آنها بسیار مهم است.

10. نقد و بررسی‌ها و بازخوردها

Ghost of Tsushima و نسخه Director’s Cut از نظر منتقدان و بازیکنان بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرده‌اند. در این بخش به بررسی برخی از نقدها و بازخوردهایی که در زمینه‌های مختلف از جمله گرافیک، گیم‌پلی و داستان دریافت شده است، می‌پردازیم.

نقدهای مثبت

  1. گرافیک و طراحی محیط: منتقدان به شدت از گرافیک بازی و طراحی دقیق محیط‌های آن تقدیر کرده‌اند. طراحی دنیای بازی، توجه به جزئیات و بازسازی واقع‌گرایانه فرهنگ و تاریخ ژاپن، به‌شدت ستوده شده است. بسیاری از منتقدان اذعان کرده‌اند که بازی نه تنها از نظر بصری جذاب است بلکه در طراحی دنیای باز خود به‌خوبی موفق عمل کرده است.
  2. سیستم مبارزات: یکی دیگر از نکات برجسته‌ای که در نقدهای مثبت آمده، سیستم مبارزات بازی است. سیستم مبارزات نه تنها به‌طور گسترده‌ای متنوع است، بلکه به بازیکنان آزادی عمل زیادی می‌دهد تا سبک‌های مختلف را امتحان کرده و در موقعیت‌های متفاوت از آن‌ها استفاده کنند.
  3. داستان و شخصیت‌ها: داستان بازی، که روایتگر تحولی در زندگی جین ساکای است، به‌خوبی پیش می‌رود و شخصیت‌های آن به طور عمیق و جذاب توسعه یافته‌اند. بسیاری از منتقدان به‌ویژه از شخصیت‌پردازی جین و فرآیند تحول او از یک سامورایی به یک گست (Shinobi) تمجید کرده‌اند.

نقدهای منفی

  1. محتوای تکراری در مأموریت‌های فرعی: برخی از بازیکنان اشاره کرده‌اند که در برخی موارد مأموریت‌های فرعی بازی به‌طور نسبی تکراری می‌شوند و باعث می‌شود که بازی به‌طور موقت از حالت اصلی خود خارج شود.
  2. هوش مصنوعی دشمنان: برخی از منتقدان به سطح هوش مصنوعی دشمنان اشاره کرده‌اند و معتقدند که دشمنان گاهی اوقات رفتارهای پیش‌بینی‌شده‌ای از خود نشان می‌دهند که کمی از جذابیت مبارزات می‌کاهد.
  3. ارتقاء کند شخصیت: در برخی بخش‌ها، سیستم ارتقاء شخصیت ممکن است برای بعضی بازیکنان کمی کند به نظر برسد. این ممکن است تجربه پیشرفت در بازی را برای برخی از آن‌ها کمتر رضایت‌بخش کند.

11. نتیجه‌گیری

Ghost of Tsushima DIRECTOR’S CUT یک بازی شگفت‌انگیز است که تجربه‌ای غنی و متنوع را از مبارزات سامورایی و دنیای ژاپن فئودالی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. با گرافیک بی‌نظیر، سیستم مبارزات عمیق، و داستان جذاب، این بازی توانسته است خود را به یکی از بهترین بازی‌های نسل فعلی تبدیل کند.

نسخه Director’s Cut با محتوای اضافی خود، مخصوصاً در جزیره Iki, تجربه‌ای حتی گسترده‌تر و کامل‌تر را به بازیکنان ارائه می‌دهد. در مجموع، Ghost of Tsushima نه‌تنها به عنوان یک بازی اکشن-ماجراجویی در دنیای باز، بلکه به عنوان یک تجربه سینمایی و فرهنگی، موفق به جلب توجه و تحسین زیادی از طرف منتقدان و بازیکنان شده است.

نوشته قبلی